leva på budget

I höst känns det här mer viktigt än någonsin. Jag jobbade bara sex veckor i sommar, och fick inte någon augustilön. När jag loggade in på csn i går kväll ser jag att första utbetalningen av mitt lilla halva csn, drygt 4500 kr inte kommer förrän 23 september första gången.
Jag har sagt upp alla tidningar( utom läkartidningen förstås som jag får väldigt billigt via MSF ), gått ur facket (vårdförbundet), sagt upp kabel-TV´n, och tagit med lunchlåda, frukt, hembakade proteinmuffins och kaffe/te-termos varje dag i skolan.
Att flytta till en billigare lägenhet finns inte på kartan just nu. Vi behöver ha 4 rok till min galna familj, men jag sökte bostadsbidrag i våras och fick beviljat en liten peng.

Jag kan och vill gå in och arbeta extra, ska bara se över när jag kan. Det är lite av en balansgång, för jag vet att jag verkligen kan behöva åtminstone en del av tiden som finns för självstudier. Dessutom har jag erfarenheten av att jobba dubbelt sedan innan , bränna ut mig lite lätt och känna mig urvattnad och inte ha den energi och glädje som man behöver ha som mamma, maka och student. Dit vill jag inte. Jag vill ha kul- en del av tiden i alla fall!

Något som jag är jätteglad över är att min son har fått jobb! Skönt för jag har inte råd att sponsra honom med bilpengar och mobilpåladdningar längre ;-)
En till positiv sak: min hästtokiga 13åring har blivit medryttare till en snäll ponny som finns bara 2 km från oss. Så nu kan hon ta sig dit själv om det behövs, och kan rida gratis :)
Jag försöker peppa min man att ta jobb som personlig assistent eller något sådant. Han har inte lyckats hitta tillbaka till jobb efter sin stroke  för 1 ½ år sedan. Han jobbade som fastighetsskötare när företaget förlorade ett kontrakt och de flesta sades upp. När han får jobb kommer allt kännas mycket lättare.

Nu kanske de som läser den här bloggen tycker jag är gnällig, men jag tycker inte det. Så här ser min studentvardag ut just nu, och jag vet att det finns fler som tampas med att få pengarna att räcka till.

Vad jag egentligen vill skriva och sedan kunna gå tillbaka och läsa när jag är färdig med mina studier, är att jag hellre är fattig student ett tag för att få bli det jag vill :-) Och jag jobbar hellre mindre extra och behåller min hjärna löskokt istället för hårdkokt!

Nu- ska jag ta med hela familjen till simhallen och sedan planera maten för en månad och sortera alla kläder och...

Vad är väl en bal på slottet?


Kommentarer
Postat av: Dicle

Du är inte alls gnällig! När jag läser detta inlägg blir jag bara mer motiverad. Jag säger bara WOW :)))

2011-08-27 @ 17:28:10
URL: http://dicles.blogg.se/
Postat av: DoktorKaos

Tack Dicle:)

När jag betalade räkningarn sen såg jag att jag hade fått in ett halvt csn denna månaden :D så det känns lite bättre! Ses i morgon:)

2011-08-28 @ 23:20:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0