Så var man igång

Det är en riktigt skön vårdag ute, och vad gör jag? Skapar en blogg, tokigt.
Mitt syfte med den här bloggen är att föra en sorts dagbok uinder mina studier till att bli läkare.
Jag har barn, är gift ( i den ordningen ) och har ett fast jobb efter en akademisk examen.

Men nu har jag alltså valt att följa mina drömmar och bli läkare.
Är det kul- ja!
Är det jobbigt- Ja, det är mycket plugg emellanåt.
Är det svårt att plugga- jag anser mig ha relativt lätt för att plugga. Ändå försöker jag hitta min egna plugg-stil så att jag kan få så mycket gjort så tidseffektivt som möjligt. Har lite att jobba på där, tack vare en naturlig talang för att "softa". Men när jag får fart så får jag väldigt mycket gjort.

Jag borde kanske berätta om hur jag kom in på läkarprogrammet.
Jag hade rätt medelmåttiga betyg från gymnasiet. Fast fysiken behövde jag läsa upp eftersom jag tycket det var ett tråkigt ämne på gymnasiet och landade på en 2a, dvs IG.
Fysiken pluggade jag upp via komvux när jag var mammaledig och senare när jag jobbade natt, för då kunde jag plugga några dagar i veckan. Efter det hade jag fått behörigheten.

För att komma in, gjorde jag högskoleprovet. 1.8 var tillräckligt för att jag skulle lottas in VT-11. Det räknade jag inte riktigt med, så lycka! tvekan! hur skulle jag försörja mig? Jag har CSN medel som täcker 1/2 medel under studietiden, jag har en man som delar mina vedermödor. Han är arbetslös just nu, men vi hoppas det ändrar sig snart. Vi sökte bostadsbidrag. Jag försöker jobba extra emellanåt, och ska jobba 6 veckor i sommar.
Det får ordna sig alltså. P.s. Jag ska försöka söka stipendier så småningom.

Nu ska jag laga lite lördagslunch till familjen och sedan ska vi ut i våren!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0